http://multycourse.com.ua/ 0 0 ua 90 18 03b796a468b68eebd528486a54f80983 96

УВАГА!

Не обрана стать. Вам необхідно перейти до профілю, обрати стать та зберегти внесені зміни.

Перейти до профілю
Закрити вікно
 
При натискані на цю кнопку ви потрапите на головну сторінку сайта
 
Це кнопка активації глосарія
   
Ця кнопка дозволяє скопіювати курс для офлайн проходження
 

Фон

color1 color2 color3
Дозволяє замінити колір фону робочої зони

Текст

Вибір мови:

Модуль 3. Тематика шкільних курсів з питань безпеки і здоров’я
Індикація модуля, в якому знаходиться користувач

3.9 Стать і гендер

Стать і гендер

Гендерні ролі та гендерна рівність

Гендерні стереотипи

Гендерна ідентичність

Гендерне і сексуальне насильство

Як уберегтися від сексуального насильства

 

Стать і гендер

 

Стать визначає, є людина чоловіком чи жінкою. Вона зумовлена структурою генів і є поняттям біологічним.

Від статі залежить будова статевих органів, можливість стати матір’ю чи батьком, а також деякі інші ознаки: пропорції тіла (зріст, ширина плечей, об’єм стегон), розподіл жирових тканин, кількість волосся на тілі й на обличчі, особливості статевого дозрівання, м’язова сила, витривалість, риси обличчя, тембр голосу і навіть міміка й хода.

Ознаки статі формуються у процесі статевого розвитку людини від моменту зачаття до досягнення нею статевої зрілості.

Гендер (статева роль) — поняття культурне і соціальне. Воно визначає риси характеру та особливості поведінки, які вважають характерними для чоловіків і жінок у певному суспільстві.Наприклад, у більшості культур жінкам приписують такі риси характеру, як турботливість, поступливість, емоційність, а чоловікам — лідерство, стриманість.

Реальна поведінка конкретної людини може відповідати прийнятій у суспільстві, а може, навпаки, вважатися характерною для протилежної статі. Так, чоловіки бувають мужніми і турботливими, а жінки — ніжними й енергійними. У цьому немає нічого поганого. Більше того, вважається, що поєднання в одній людині традиційно чоловічих і жіночих рис характеру робить її повноцінною і надзвичайно дієздатною особистістю, яка обирає стиль поведінки залежно від конкретної ситуації, а не обмежується тим, що відведено для її статі.

Ознаки статі: Ознаки гендера:
  • з’являються самі по собі (без зовнішнього впливу)
  • є універсальними, не залежать від країни, культури, релігії (наприклад, тільки жінки народжують дітей)
  • ніколи не змінюються в історичному процесі
  • властиві лише одній статі
  • є культурною традицією
  • суттєво відмінні в різних країнах і навіть в одній країні (залежно від населеного пункту чи соціального прошарку)
  • можуть змінюватися з часом
  • властиві людям різної статі

 

Гендерні ролі та гендерна рівність

 

Від народження батьки виховують дитину відповідно до її статі. З цього приводу в усіх країнах існує чимало традицій. Наприклад, дівчаткам купують одяг рожевого кольору, а хлопчикам — блакитного; дівчаткам дарують ляльки, а хлопчикам — машинки.

Батьки заохочують поведінку дитини, яка відповідає їхнім уявленням про те, як мають поводитися хлопчики і дівчатка. Формування гендерних ролей відбувається і під впливом вихователів, учителів, церкви, сусідів, телебачення.

.

Поняття гендерної рівності означає, що всі люди мають свободу вибору для розвитку своїх особистих здібностей без обмежень, пов'язаних з гендерними ролями і стереотипами.

Гендерна рівність виключає подвійні стандарти щодо чоловіків і жінок, тобто різне ставлення до людей в залежності від їх статі та гендерної ідентичності. Гендерна рівність не скасовує статевих і гендерних відмінностей, але дозволяє кожній людині знайти свій спосіб самореалізації, визначити свій життєвий вибір незалежно від звичних гендерних стереотипів.

 

Гендерні стереотипи

 

Спрощені уявлення про те, як мають поводитися люди різної статі, який одяг носити і чим займатися, називають гендерними стереотипами.

Гендерні стереотипи відображають те, що є характерним для більшості людей тієї чи іншої статі, і не враховують індивідуальних особливостей. Наприклад, емоційність вважається характерною жіночою рисою, а стриманість — чоловічою. Однак є чимало емоційних чоловіків і стриманих жінок .

Прийняті у суспільстві гендерні стереотипи впливають не лише на те, чого дівчата і хлопці навчаються і чим займаються, а й на їхні стосунки, у тому числі й статеві. Ці стереотипи визначають, як дівчата і хлопці повинні поводитися до заміжжя, хто з них має бути ініціатором стосунків, хто відповідає за можливі негативні наслідки (наприклад, вагітність).

Більшість гендерних стереотипів допомагають хлопчикам і дівчаткам підготуватися до соціальних ролей, які вони виконуватимуть у дорослому житті — матері чи батька, чоловіка чи дружини. Але частина гендерних стереотипів сформувалася дуже давно, в цілком інших історичних умовах. Багато з них застаріли й нерідко обмежують можливості людей у сучасному світі.

Деякі гендерні стереотипи особливо небезпечні, оскільки підвищують уразливість в умовах епідемії ВІЛ/СНІДу. На початку епідемії здавалося, що ризик інфікування ВІЛ для жінок мінімальний, оскільки вона стосувалася переважно чоловіків — споживачів ін'єкційних наркотиків. В останні десять років ситуація кардинально змінилася, і жінки з периферії епідемії перемістилися в її епіцентр. Коли епідемія виходить за межі споживачів наркотиків, найбільш постраждалою соціальною групою стають жінки, які інфікуються від своїх чоловіків і статевих партнерів.

 

Гендерна ідентичність

 

Гендерна ідентичність ‑ це відчуття людиною своєї статі незалежно від того, чи є вона біологічно жінкою або чоловіком. Гендерна ідентичність формується в процесі виховання і соціалізації.

У два роки дівчатка і хлопчики знають свою стать, але не до кінця розуміють, що це означає. Дорослішаючи, дитина вчиться розрізняти стать оточуючих за зовнішніми ознаками: одягом, зачіскою, рисами обличчя. До семи років дитина усвідомлює незмінність своєї біологічної статі і починає формувати свої гендерні установки.

У підлітковому віці бурхливе статеве дозрівання, зміна форм тіла, романтичні переживання, еротичні бажання стимулюють формування гендерної ідентичності. Відбувається активне освоєння форм поведінки і становлення характеру під впливом соціальних норм і очікувань.

Хлопчик-підліток, прагнучи показати свою мужність, не тільки займається спортом, проявляє рішучість, силу, але й активно демонструє інтерес до дівчаток і питань сексуальних стосунків. Якщо ж він уникає цього і у нього помічають «дівчачі» властивості, то він неминуче стає мішенню для насмішок.

Дівчата в цей період турбуються про свій зовнішній вигляд та привабливість для протилежної статі. При цьому під впливом традиційних уявлень про жіночність вони помічають, що їх «слабкість» і «безпорадність» привертає увагу хлопчиків, яким хочеться проявити свої вміння і силу, виступити в ролі захисника і покровителя.

Підлітки починають орієнтуватися на ті стереотипи поведінки, що прийняті в їхньому середовищі і активно пропагуються масовою культурою. Сьогодні ідеалом дівчини може стати сильна, успішна і самостійна жінка. Все рідше домінування чоловіка в любові, родині й колективі сприймається як норма. Нинішні підлітки і молоді люди більш ліберальні в своїх поглядах на сексуальність і гендерні ролі.

Процес формування гендерної ідентичності не завершується в юності, фактично він триває упродовж всього життя. Зі зміною суспільних уявлень про належну гендерну поведінку, людина «підлаштовується» під нові очікування і правила.

 

Гендерне і сексуальне насильство

 

Насильство в широкому сенсі ­‑ це примус людини зробити щось проти її волі. Розрізняють фізичне, психологічне, сексуальне, економічне і соціальне насильство. Необхідною умовою можливого насильства є нерівність сил і статусу.

Гендерне насильство - це будь-яка форма насильства, спричинена через гендерну ідентичність. Міжнародна доповідь ООН 2006 року про насильство щодо дітей наголошує, що об'єктами сексуального та гендерного насильства і знущань з боку викладачів-чоловіків і хлопчиків-однокласників стають дівчатка, а також люди з нетрадиційною сексуальною орієнтацією.

Дискримінація за ознакою сексуальної орієнтації є порушенням фундаментальних прав людини так само, як дискримінація за ознакою раси, статі, кольору шкіри, інвалідності або релігії.

Сексуальне насильство - це примус людини до сексуальних відносин проти її бажання і волі.

 

Види сексуального насильства
Зґвалтування
  • статеві стосунки з застосуванням насильства чи загрози їх застосування
Сексуальне насильство
  • образливі коментарі, натяки, погляди сексуального характеру
  • демонстрація статевих органів
  • небажані дотики і обмацування частин тіла
  • підглядання
  • обман, шантаж, залякування, щоб примусити до сексуальної близькості
  • примус до проституції
  • демонстрація порнографії
Сексуальне насильство щодо дітей

примус або заохочення дітей до:

  • оголення
  • сексуальних дотиків до тіла іншої людини
  • до участі у дорослих «сексуальних іграх»
Сексуальне домагання
  • вуличні домагання («Гей, красуня, як щодо повеселитися?»)
  • дотики і притискання в громадському транспорті, на дискотеці, в черзі
  • «знаки уваги» водіїв таксі, незнайомих людей в ліфтах, у купе поїзда
  • вульгарні жарти, зауваження, непристойні жести
Сексуальна експлуатація
  • примус до занять проституцією
  • систематичне використання однією людиною іншої для задоволення сексуальних потреб (надання сексуальних послуг)

 

Як уберегтися від сексуального насильства

 

Зменшити ризик потрапити в ситуацію, коли може відбутися сексуальне насильство, дітям і підліткам допоможуть наступні поради.

  • знайомте з батьками своїх друзів, завжди говоріть батькам, куди і з ким йдете;
  • уникайте проводити час з людиною, з якою відчуваєте себе незручно або незатишно;
  • пам’ятайте, що відвертий одяг і занадто розслаблена поведінка можуть спровокувати нездоровий інтерес;
  • двозначні натяки, багатозначні погляди, дотики можуть створити враження, що ви не проти інтимних відносин;
  • уникайте їздити «автостопом», не підтримуйте розмову з малознайомими і нетверезими людьми, не приймайте гроші або подарунки від незнайомців, не погоджуйтесь зайти до когось додому, коли там більше нікого немає;
  • у більшості випадків замах сексуального характеру на дітей / підлітків скоюють знайомі їм люди. Якщо хтось із знайомих приділяє занадто багато уваги, робить подарунки, необхідно розповісти про це батькам або іншому дорослому, якому довіряєте;
  • не погоджуйтесь на пропозицію друга або подруги провести час з незнайомими хлопцями або дівчатами, наприклад, в чиїйсь квартирі;
  • ніколи не заходьте в ліфт з незнайомою людиною, не сідайте в машину до незнайомців (навіть якщо за кермом жінка), не розмовляйте з незнайомими людьми на вулиці;
  • не залазьте в підвали і на горища; уникайте безлюдних і неосвітлених місць;
  • якщо вас переслідують на вулиці, не заходьте в незнайомі будинки і двори, біжіть туди, де багато людей і просіть про допомогу;
  • якщо вас схопили, переконайтеся, що насильник не озброєний (інакше будь-який опір може виявитися марним і небезпечним), кричіть і чиніть опір. При цьому краще кричати «Пожежа» - це відразу приверне увагу людей. Якщо вам затискають рот рукою, вкусіть за руку, постарайтеся вирватися і втекти.

 

Список використаних джерел:

  1. У. Мастерс, В. Джонсон, Р. Коллодні «Основи сексології» (Світ, 1998).
  2. Рада Європи (2011), Доповідь про дискримінацію на ґрунті сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності в Європі, 2-е видання, Париж, Рада Європи.
  3. Відповідні заходи системи освіти на буллінг, викликаний гомофобією. ЮНЕСКО, 2012р.
  4. Сайт для підлітків "Дорослішаємо разом" http://sexualeducation.org.ua/My_Rights/Defence_violence/index.html

Самоконтроль

1) Встановіть відповідність:

  • Ознаки статі
  • Ознаки гендеру
  • з’являються самі по собі (без зовнішнього впливу), є універсальними, не залежать від країни, культури, релігії ніколи не змінюються в історичному процесі, властиві лише одній статі.
  • є культурною традицією, суттєво відмінні в різних країнах і навіть в одній країн, можуть змінюватися з часом властиві людям різної статі.

2) Примус людини зробити щось проти її волі – це:

3) Спрощені уявлення про те, як мають поводитися люди різної статі, який одяг носити і чим займатися – це:

4) Встановіть відповідність:

  • Стать
  • Гендер
  • визначає риси характеру та особливості поведінки, які вважають характерними для чоловіків і жінок у певному суспільстві
  • визначає, є людина чоловіком чи жінкою

5) Те, що тільки жінки можуть народжувати дітей, є ознакою:

6) Процес формування гендерної ідентичності -

Закінчити тест
Скролінгована робоча зона розкриття змісту тем модуля. Містить тексти, зображення, аудіо та відео матеріал.