Модуль 5. Моніторинг та оцінка результатів
Індикація модуля, в якому знаходиться користувач
5.2 Умови успішного впровадження превентивних програм
Особливості превентивних програм, що грунтуються на розвитку життєвих навичок
Критичні чинники впровадження ООЖН програм
Критерії відповідності умов навчання принципам ООЖН
Ключові знання і вміння педагога-тренера
Успішні профілактичні програми на основі навчання життєвих навичок (ООЖН програми) передбачають:
- Вплив на поведінку як одну із ключових цілей.
- Баланс знань, психологічних установок (ставлень) та вмінь (навичок).
- Орієнтування на інтерактивні методи навчання.
- Урахування реальних потреб учнів.
- Урахування гендерної чутливості у змісті і методах навчання.
Розглянемо ці чинники докладніше.
Вплив на поведінку. Навчальна програма повинна передбачати вплив на самосвідомість учнів для формування у них знань, психологічних установок та вмінь і навичок, сприятливих для здоров'я, безпеки та розвитку. Педагогічні впливи мають бути спрямовані на всі рівні особистості:
|
Орієнтування на інтерактивні методи. Програма має передбачати:
|
Урахування реальних потреб учнів. Навчання здорової, позитивної поведінки має здійснюватися на інтегрованому змісті, яке безпосередньо пов'язане з:
|
Урахування гендерної чутливості у змісті і методах навчання. Зміст навчальної програми має передбачати:
|
Для успішного впровадження ООЖН програм наведені чинники є критичними:
|
Досвід упровадження ООЖН програм у багатьох країнах підтвердив, що тільки одночасне досягнення всіх зазначених вище цілей забезпечує належну дієвість превентивної освіти (масовість, ефективність, превентивність). І навпаки, ігнорування хоча б одного з цих чинників істотно знижує ефективність профілактичної роботи.
Моніторинг і оцінка процесу впровадження превентивних програм повинні передбачати перевірку відповідності процесу навчання принципам ООЖН, використовуючи такі ознаки і критерії:
Ознака |
Основний критерій | Додаткові критерії |
1. Підготовлений учитель |
Наявність у вчителя сертифіката про проходження навчання за методикою ООЖН |
|
2. Спрямованість на набуття учнями базових життєвих навичок |
Наявність у шкільному розкладі обов'язкового або факультативного курсу, що має на меті вплив на поведінку як одну із ключових цілей |
|
3. Інтерактивна форма навчання | Наявність приміщень для інтерактивних занять |
|
4. Відповідність навчально-методичного забезпечення вимогам ООЖН | Наявність грифа Міністерства освіти і науки |
|
Викладання предметів, курсів і програм превентивного спрямування потребує теоретичних знань і практичних навичок, більшість з яких педагоги не отримували під час навчання у вищому навчальному закладі. Нижче представлений мінімальний набір вимог до педагога-тренера.
Педагогові-тренеру необхідно знати:
Тренерові корисно знати:
Тренерові потрібно вміти:
Тренерові потрібно виявляти:
|
Список використаних джерел:
- Evidence and rights based PLANNING & SUPPORT TOOL for SRHR/HIV Prevention Interventions for Young People
- IM TOOLKIT FOR PLANNING SEXUALITY EDUCATION PROGRAMS USING INTERVENTION MAPPING IN PLANNING SCHOOL-BASED SEXUAL AND REPRODUCTIVE HEALTH AND RIGHTS (SRHR) EDUCATION PROGRAMS. WORLD POPULATION FOUNDATION .MAASTRICHT UNIVERSITY .THE NETHERLANDS. July 2008
- Всемирная Организация Здравоохранения. Навыки, Необходимые для Здоровья
- Evidence and rights based PLANNING & SUPPORT TOOL for SRHR/HIV Prevention Interventions for Young People