Зміст
Особливості превентивних програм, що грунтуються на розвитку життєвих навичок
Критичні чинники впровадження ООЖН програм
Критерії відповідності умов навчання принципам ООЖН
Ключові знання і вміння педагога-тренера
Особливості превентивних програм, що грунтуються на розвитку життєвих навичок
Успішні профілактичні програми на основі навчання життєвих навичок (ООЖН програми) передбачають:
- Вплив на поведінку як одну із ключових цілей.
- Баланс знань, психологічних установок (ставлень) та вмінь (навичок).
- Орієнтування на інтерактивні методи навчання.
- Урахування реальних потреб учнів.
- Урахування гендерної чутливості у змісті і методах навчання.
Розглянемо ці чинники докладніше.
Вплив на поведінку. Навчальна програма повинна передбачати вплив на самосвідомість учнів для формування у них знань, психологічних установок та вмінь і навичок, сприятливих для здоров'я, безпеки та розвитку. Педагогічні впливи мають бути спрямовані на всі рівні особистості:
- прагнення, життєві цілі;
- ідентичність;
- цінності, переконання;
- здібності;
- уміння і навички.
|
Орієнтування на інтерактивні методи. Програма має передбачати:
- творчу співпрацю (партнерство) між учнями і вчителем;
- навчальні активності, що враховують індивідуальні стилі навчання і зачіпають усі рівні впливу на поведінку особистості;
- залучення до участі кожного учня;
- навчання на ситуаціях, наближених до реального життя.
|
Урахування реальних потреб учнів. Навчання здорової, позитивної поведінки має здійснюватися на інтегрованому змісті, яке безпосередньо пов'язане з:
- реальним життям учнів;
- факторами ризику основних сфер їхньої життєдіяльності;
- актуальним рівнем розвитку (домінантними базовими потребами, віковими проблемами й інтересами);
- завданнями розвитку особистості (так звана «зона найближчого розвитку»).
|
Урахування гендерної чутливості у змісті і методах навчання. Зміст навчальної програми має передбачати:
- урахування біологічних і психологічних особливостей розвитку дівчат і хлопців;
- подолання шкідливих рольових стереотипів.
|
Критичні чинники впровадження ООЖН програм
Для успішного впровадження ООЖН програм наведені чинники є критичними:
- гідне місце ООЖН програм у шкільному розкладі як умова забезпечення універсального доступу до якісної превентивної освіти;
- підготовка педагогів за методикою ООЖН;
- якісні навчально-методичні матеріали;
- використання інтерактивних методів і наявність відповідного приміщення;
- залучення і розвиток партнерства педагогічного колективу, молоді, батьків;
- створення сприятливого шкільного середовища;
- системний моніторинг процесу впровадження і оцінки ефективності впливу;
- прихильність та адвокація ООЖН на всіх рівнях.
|
Досвід упровадження ООЖН програм у багатьох країнах підтвердив, що тільки одночасне досягнення всіх зазначених вище цілей забезпечує належну дієвість превентивної освіти (масовість, ефективність, превентивність). І навпаки, ігнорування хоча б одного з цих чинників істотно знижує ефективність профілактичної роботи.
Критерії відповідності умов навчання принципам ООЖН
Моніторинг і оцінка процесу впровадження превентивних програм повинні передбачати перевірку відповідності процесу навчання принципам ООЖН, використовуючи такі ознаки і критерії:
Ознака
|
Основний критерій |
Додаткові критерії |
1. Підготовлений учитель |
Наявність у вчителя сертифіката про проходження навчання за методикою ООЖН
|
- знання концепції здоров'я, безпеки та розвитку;
- ознайомлення із принципами навчання на основі життєвих навичок;
- володіння сучасними педагогічними методами, інтерактивними формами навчання;
- використання якісних навчально- методичних матеріалів, що відповідають вимогам ООЖН;
- відданість учням і здоровому способу життя;
- розуміння і визнання актуальних потреб, інтересів і вікових можливостей учнів;
- уміння забезпечити підтримку адміністрації, педагогічного колективу та батьків.
|
2. Спрямованість на набуття учнями базових життєвих навичок |
Наявність у шкільному розкладі обов'язкового або факультативного курсу, що має на меті вплив на поведінку як одну із ключових цілей
|
- відповідно до рекомендацій ЮНІСЕФ та ЮНЕСКО обсяг предмета (факультативного курсу) з навчання життєвих навичок має бути не менше 30 навчальних годин на рік для кожного класу;
- у результатах навчання має бути чітко визначено перелік життєвих (психосоціальних) навичок.
|
3. Інтерактивна форма навчання |
Наявність приміщень для інтерактивних занять |
- приміщення має бути площею не менше 40 м2;
- у приміщенні мають бути зони: роботи в колі, роботи у групах, демонстрування творчих робіт учнів тощо.
|
4. Відповідність навчально-методичного забезпечення вимогам ООЖН |
Наявність грифа Міністерства освіти і науки |
- спрямованість на розвиток життєвих навичок і сприймання загальнолюдських цінностей;
- тематика за віком;
- урахування потреб учнів;
- близькість змісту до життя;
- доступна мова;
- комплектність;
- практична апробованість.
|
Ключові знання і вміння педагога-тренера
Викладання предметів, курсів і програм превентивного спрямування потребує теоретичних знань і практичних навичок, більшість з яких педагоги не отримували під час навчання у вищому навчальному закладі. Нижче представлений мінімальний набір вимог до педагога-тренера.
Педагогові-тренеру необхідно знати:
- теоретичні основи превентивної освіти;
- зміст предмета (курсу), за яким проводять заняття;
- особливості навчання дітей і дорослих;
- особливості застосування інтерактивних методів;
- методи оцінювання якості викладання;
- умови та критерії успішного впровадження превентивних програм у навчальних закладах.
Тренерові корисно знати:
- як подолати страх і хвилювання;
- як підтримувати доброзичливу атмосферу на уроці (виховній годині, тренінгу);
- як реагувати на складних учасників.
Тренерові потрібно вміти:
- чітко формулювати цілі заняття та його складників;
- враховувати потреби й очікування учасників;
- дотримуватися рекомендованого (або складеного заздалегідь) плану;
- забезпечувати демократичну дисципліну;
- робити презентації;
- організувати активне обговорення;
- організовувати відпрацювання практичних умінь;
- організовувати зворотний зв'язок.
Тренерові потрібно виявляти:
- повагу і позитивне ставлення до дітей і підлітків, бажання і прагнення працювати з ними;
- готовність зрозуміти потреби, цінності й можливості дітей та підлітків;
- готовність не нав’язувати своїх поглядів і цінностей;
- бажання і готовність постійно підвищувати свій професійний рівень;
- готовність застосовувати інтерактивні методи навчання, які забезпечують активну участь кожного учня; творчу співпрацю між собою і з учителем; навчання на ситуаціях, наближених до реального життя; сприятливий емоційний клімат у класі; формування відчуття класу як єдиної команди.
|
Список використаних джерел:
- Evidence and rights based PLANNING & SUPPORT TOOL for SRHR/HIV Prevention Interventions for Young People
- IM TOOLKIT FOR PLANNING SEXUALITY EDUCATION PROGRAMS USING INTERVENTION MAPPING IN PLANNING SCHOOL-BASED SEXUAL AND REPRODUCTIVE HEALTH AND RIGHTS (SRHR) EDUCATION PROGRAMS. WORLD POPULATION FOUNDATION .MAASTRICHT UNIVERSITY .THE NETHERLANDS. July 2008
- Всемирная Организация Здравоохранения. Навыки, Необходимые для Здоровья
- Evidence and rights based PLANNING & SUPPORT TOOL for SRHR/HIV Prevention Interventions for Young People