Модуль 1. Здоров’я, безпека і превентивна освіта
Індикація модуля, в якому знаходиться користувач
1.2 Здоров’язбережна компетентність і превентивна освіта
Поняття здоров’язбережної компетентності і превентивної освіти
Складники здоров’язбережної компетентності
Мета й очікуванні результати шкільної превентивної освіти
Зміст і методи формування дітей та підлітків здоров’язбережної компетентності
Здоров’язбережна компетентність – це здатність людини планувати і реалізовувати свою життєдіяльність у спосіб, сприятливий для здоров’я і безпеки самої людини та її соціального оточення. |
||
Здоров’язбережної компетентності набувають через формування сприятливих для здоров’я знань, умінь, ставлень (психологічних установок, принципів, цінностей, вірувань, прагнень). У сучасному світі розвиток здоров’язбережної компетентності дедалі частіше відбувається через упровадження превентивної освіти.
Превентивна освіта – це комплексний цілеспрямований вплив на особистість у процесі її динамічної взаємодії із соціальними інституціями, спрямований на фізичний, психологічний, духовний, соціальний розвиток особистості, формування в неї відповідальної поведінки, імунітету до можливих негативних впливів соціального оточення; профілактику чи корекцію негативних проявів поведінки. |
||
Важливими складовими здоров’язбережної компетентності є сприятливі для здоров’я спеціальні та психосоціальні (життєві навички).
До психосоціальних компетенцій (життєвих навичок) належать: позитивна самооцінка, самоконтроль, керування стресами, мотивація успіху і гартування волі, аналіз проблем і прийняття зважених рішень, критичне і творче мислення, ефективне спілкування, співчуття, розв’язання конфліктів, протистояння негативним соціальним впливам тощо.
До спеціальних компетенцій належать: санітарно-гігієнічні навички, раціональне харчування, рухова активність, загартування, організація режиму праці та відпочинку, надання першої допомоги тощо.
Далі в таблиці наведено перелік спеціальних та життєвих навичок та їх складових.
Різновид навичок | Складники навичок (уміння, звички тощо) | |
Навички, що сприяють фізичному здоров’ю | Навички раціонального харчування |
|
Навички рухової активності |
|
|
Санітарно-гігієнічні навички |
|
|
Режим праці та відпочинку |
|
|
Життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю | Навички ефективного спілкування |
|
Навички співчуття |
|
|
Навички розв’язання конфліктів |
|
|
Навички поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінації |
|
|
Навички спільної діяльності та співпраці |
|
|
Життєві навички, що сприяють духовному та психічному здоров’ю | Самоусвідомлення та самооцінка |
|
Навички самоконтролю |
|
|
Мотивація успіху та тренування волі |
|
|
Аналіз проблем і ухвалення рішень |
|
|
Визначення життєвих цілей і програм |
|
Мета шкільної превентивної освіти – мотивувати і підготувати дітей та підлітків дотримуватися моделей поведінки, сприятливих для особистого, сімейного і суспільного здоров'я, безпеки, добробуту та сталого розвитку.
Узагальнені очікувані результати шкільної превентивної освіти представлені у таблиці.
Результат 1. Учні розуміють сучасні концепції здоров’я і безпеки, пов'язані зі зміцненням здоров'я, профілактикою захворювань і травматизму. Обґрунтування. Сприймання основних концепцій здоров'я, безпеки і шляхів їх досягнення створює основу для зміцнення здоров'я та посилення здорової поведінки серед молоді. Цей результат включає в себе основні концепції, основані на доведених теоріях і моделях впливу на поведінку в контексті здоров'я і безпеки. Критерії досягнення цього результату включають як індикатори зменшення ризику, так і індикатори зміцнення здоров’я. |
Результат 2. Учні досліджують вплив сім'ї, однолітків, культури, засобів масової інформації, технологій та інших чинників на здорову поведінку. Обґрунтування. Здоров'я залежить від безлічі позитивних і негативних впливів у суспільстві. Цей результат фокусується на виявлення та розуміння різних внутрішніх і зовнішніх чинників, які впливають на поведінкові практики серед молоді, зокрема й на особисті цінності, переконання та прийняття норм поведінки. |
Результат 3. Учні демонструють здатність знаходити достовірну інформацію, корисні продукти і послуги для зміцнення здоров'я. Обґрунтування. Доступ до достовірної інформації для зміцнення здоров'я та просування здорових товарів і послуг має вирішальне значення у профілактиці, ранньому виявленні та розв’язанні проблем зі здоров'ям. Цей результат фокусується на тому, як визначити й отримати доступ до надійних ресурсів та відмовитися від неперевірених джерел. Навички аналізу, порівняння та оцінки альтернативних варіантів ресурсів дає змогу учням досягти грамотності в питаннях здоров'я. |
Результат 4. Учні демонструють здатність використовувати навички міжособистісного спілкування для зміцнення здоров'я та запобігання або зниження ризику для здоров'я. Обґрунтування. Ефективне спілкування поліпшує особисте, сімейне і громадське здоров'я. Цей результат фокусується на тому, як відповідальні люди використовують вербальні й невербальні навички спілкування, для того щоб розвивати і підтримувати здорові особисті стосунки. Здатність організовувати і передавати інформацію та почуття є основою для зміцнення міжособистісних стосунків, запобігання конфліктам або їх конструктивного розв’язання. |
Результат 5. Учні демонструють здатність застосовувати навички ухвалення рішень для зміцнення здоров'я. Обґрунтування. Навички ухвалення рішень потрібні для того, щоб визначати, впроваджувати і підтримувати поведінкові практики, сприятливі для здоров'я і безпеки. Цей результат містить основні кроки, які потрібні для ухвалення здорових рішень. У контексті зміцнення здоров’я процес ухвалення рішень дозволяє людям співпрацювати з іншими для зменшення ризиків та поліпшення якості життя. |
Результат 6. Учні демонструють здатність використовувати навички постановки мети для зміцнення здоров'я. Обґрунтування. Навички цілепокладання потрібні для того, щоб допомогти учням визначати, приймати і дотримуватися здорового способу життя. Цей результат включає в себе критично важливі кроки, потрібні для досягнення як короткострокових, так і довгострокових цілей щодо здорового способу життя. Ці навички дають людям змогу мати прагнення і складати плани на майбутнє. |
Результат 7. Учні демонструють здатність дотримуватися здорової поведінки та запобігати або знижувати ризики для життя і здоров'я. Обґрунтування. Поведінкова практика зміцнення здоров’я може зробити внесок у поліпшення якості життя. Багатьох захворювань і травм можна запобігти через зменшення шкідливої ризикованої поведінки. Цей результат сприяє прийняттю особистої відповідальності за своє здоров'я і заохочує дотримуватися практик здорового способу життя. |
Результат 8. Учні демонструють здатність пропагувати зміцнення особистого, сімейного і громадського здоров'я. Обґрунтування. Адвокаційні навички допомагають учням посилити соціальні норми щодо здорового способу життя. Цей результат допомагає молоді розвивати важливі життєві навички пропаганди здоров'я і заохочення інших до здорового способу життя. |
Узагальнений зміст шкільної превентивної освіти наведено у таблиці.
Тематичні блоки превентивної освіти | Зміст тематичних блоків | |
Життя і здоров’я людини | Безпека, здоров’я, здоровий спосіб життя, безпека життєдіяльності | |
Розвиток дитини (фізичний, психічний, соціальний) | ||
Фізичне здоров’я | Особиста гігієна | |
Рухова активність і загартування | ||
Раціональне харчування | ||
Режим праці і відпочинку. Профілактика «шкільних захворювань» | ||
Соціальне здоров’я | Соціальне середовище і здоров'я | Ефективне спілкування |
Соціальна взаємодія (культура взаємин між статями, робота в команді, співчуття, мирне розв’язання конфліктів) | ||
Протидія соціальному тискові й дискримінації | ||
Профілактика соціально небезпечних захворювань і шкідливих звичок | ||
Безпечне довкілля | Небезпечні місця і ситуації | |
Безпека у школі | ||
Побутова безпека | ||
Дорожня безпека | ||
Пожежна безпека | ||
Соціальна безпека | ||
Безпека на природі | ||
Надзвичайні й екстремальні ситуації | ||
Надання невідкладної допомоги | ||
Психічне та духовне здоров’я | Позитивна ідентичність (розвиток самоповаги і поваги до інших людей) | |
Емоційне благополуччя (самоконтроль, керування стресами, мотивація успіху і гартування волі) | ||
Інтелектуальне благополуччя (уміння вчитись, аналіз проблем і ухвалення рішень, критичне і творче мислення) | ||
Духовне благополуччя (орієнтування на загальнолюдські цінності, пізнавальні, естетичні, етичні потреби, потребу в самореалізації) |
Методи навчання. Сприятливі для здоров’я навички учні набувають у процесі діяльнісного (компетентнісного) підходу до навчання. Компетентнісний підхід передбачає використання на уроках основ здоров’я інтерактивних методів, що забезпечують: активну участь кожного учня; творчу співпрацю між собою і з учителем; навчання на ситуаціях, наближених до реального життя; сприятливий емоційний клімат у класі; формування відчуття класу як єдиної команди тощо.
Список використаних джерел:
- Березюк О. В. Організація профілактичної роботи у навчальних закладах. Посібник для адміністраторів системи освіти / О. В.Березюк, Т. В. Воронцова, О. В. Єресько, В. С. Пономаренко, І. А. Скорбун. — К.: Здоров'я через освіту, 2014. — 128 c.
- Соціальні детермінанти здоров'я і благополуччя підлітків. Дослідження «Поведінка дітей шкільного віку у випадку охорони здоров'я»: міжнародний звіт за результатами обстеження 2009–2010 рр. — (Серія «Політика охорони здоров'я дітей і підлітків»).— Вип. 6 / під ред. Currie C та ін. — Копенгаген: Європейське регіональне бюро ВООЗ, 2012.— 253 c.